29 februari 2016

Långväga studiebesök:)


Måndag 22/2 hade vi studiebesök ända från Borlänge:) Det var fem pedagoger från tre olika förskolor som besökte oss...














Tack för ett härligt besök och hoppas ni hade givande reflektioner under bilresan hem;)

23 februari 2016

Labyrintprojektet utvecklas....


På trollsländan har vi valt att plocka in "Labyrint" i våra lärmiljöer på olika sätt, detta för att skapa mötesplatser där barnen kan gå i dialog med varandra och det material de möter inom ett ämne som de har ett väldigt stort intresse av och mycket kunskap kring. Tillsammans med barnen tillför vi de olika "robotarna" och olika utmaningar som är knutna till dem fast på vårt eget vis:)

I ett tidigare inlägg kan ni läsa om uppstarten av projektet och här får ni ta del av hur det har utvecklats...

Krampus nät






Bultens "geometriska formutmaning"







Olika slajmupplevelser på ljusbordet





Olika "labyrintvarianter"




Daidalos har flyttat in




"Livspucksvästar"


Mutterns bana



 Även Taurus har flyttat in, med några utmaningar














22 februari 2016

Nytt i miljön



Inne på Fjärilen har overheaden flyttat in i en ny lärmiljö, 
där den har fått nytt liv.





19 februari 2016

Barnen målar med hjälp av overheaden.

Barnen har visat ett stort intresse för att måla insekter i ateljén. Vi tillförde overheaden som ytterligare ett sätt att måla!




















18 februari 2016

Labyrint till vår programmeringsrobot blue-bot



Vi ville få nytt liv i vår programmeringsrobot blue-bot då den har glömts bort lite av barnen den senaste tiden. En kollega från grannavdelning kom med en superbra idé för att få nytt liv i roboten och en ny nyfikenhet hos barnen. Idén var att göra en STOR egen labyrint till vår robot, vilket vi nappade på direkt. Vi skrev ut en mall som vi använde oss av när vi tejpade ihop vår labyrint. I labyrinten finns Daidalos robotar och även livspuckar som barnen kan hämta med roboten, för att sedan ta sig i mål till Daidalos. Vår tanke var att labyrinten skulle användas bara av vår robot men innan vi hann ta fram vår robot så började barnen gå banan själva, och lekte att de var i labyrinten. Roligt att se hur barnen tar sig an nya miljöer och hur dom ser på nya saker. Vår tanke var i från början att bygga en labyrint till vår robot men det blev en labyrintbana både för vår robot och barnen att åka/gå i. Barnen tog sig an programmeringen och det blev mycket samarbete och många diskussioner om vart roboten skulle åka för att komma i mål. Barnen visade stor respekt  och empati för varandra när det försökte tas sig ut ur labyrinten.







12 februari 2016

Utveckling av ateljén för 2-3 åringarna:)


Efter jul kände vi på trollsländan att vi ville försöka erbjuda våra barn mer möten med olika material och verktyg i vår ateljé. Tidigare hade vår ateljé och Bygghörna delat rum och ateljén var minimal. Vi beslutade oss för att flytta byggen till ett annat rum och utveckla vår ateljéverksamhet. Tyvärr har vi ingen bild på hur ateljén såg ut innan men den bestod i stort sett bara av ett litet runt bord, ett väggstaffli och en liten hylla med papper, kritor, pennor och playdooh deg. Vi ville nu skapa flera olika mötesplatser kring skapande verksamhet och låta barnen undersöka och upptäcka på många sätt. 

Så här ser det ut idag och det fylls på med nytt material och verktyg allteftersom...




































Så roligt att se hur barnen tar sig an det nya materialet de möter:)