30 januari 2015

Konsten att bygga på höjden



En utmaning som uppstod för några dagar sedan på Humlan handlade om 
bygg och konstruktion. 



För hur högt kan man egentligen bygga?
Till taket? Himlen? Stjärnorna?



Vad är det egentligen som krävs för att klara av att bygga ett högt torn? Hur många kartonger och klossar behöver man? Vilka byggstenar fungerar bäst? Hur gör vi för att bygget inte ska rasa? Och hur får vi upp de bitarna som ska ligga högst upp?
Det här var några av frågorna som kom upp under "arbetets gång" när konstruktörerna lyckades bygga hela vägen upp till taket! 






28 januari 2015

Att bita sig i tungan.....


Idag lät vi några av våra barn måla en gemensam målning med hjälp av olika fordon. 


Barnen använde inte bara fordonen som "verktyg" utan det blev en lek kring fordonen och en dialog barnen emellan. De sladdade, körde upp i luften m.m.





Plötsligt utbrister ett av barnen: Min bil har kraschat!!
En av oss pedagoger säger att de får ringa efter bärgaren.
Då reser sig ett annat barn upp och säger: Bärgarn!
Han lämnar rummet och kommer snart tillbaka med Bärgarn från Blixten Mcqueen.
Han kör med Bärgarn fram till bilen som kraschat och hjälper den upp igen.









Inför aktiviteten hade vi pedagoger valt ut ett visst antal fordon som vi inte använder i vårt "fordonsrum". De vi hade valt hade olika storlek på hjulen och även olika hjulmönster. Vi var väldigt, väldigt nära på att säga stopp, det räcker med de bilarna vi har här nu, vi behöver inte klena ner fler bilar, Bärgarn hör till fordonsrummet....... Men vi bet oss i tungan och följde barnen i deras tanke! Hur ofta säger vi nej? Varför?

När vi reflekterat kring händelsen i efterhand har vi pratat om vad ofta vi hindrar barnen i deras tankar utan att ta reda på vad de har för syfte med det de gör. Är vi rädda för att tappa kontrollen? Blir det merjobb? Blir det inte som vi planerat/tänkt?


VILKEN PEDAGOG VÄLJER VI ATT VARA?










23 januari 2015

Digital vs analog



Här illustrerar vi hur man på ett enkelt sätt kan koppla samman lärplattans 
digitala verktyg och funktioner med ett likvärdigt "analogt" verktyg.





Är det någon skillnad på ljud och klang mellan det digitala och "analoga" verktyget ?

 Vilken kan man spela högst på?


 Känns de annorlunda när man tar på dem?




21 januari 2015

Vad ska hända här?


Vi håller på att göra en ny lärmiljö kring vårt fordonsprojekt på Nyckelpigan. 

Undra vad det ska bli?





Fortsättning följer...

13 januari 2015

2 timmars snösmältning komprimerat till under 2 minuter


Igår kom en fråga från ett av barnen: -"Hur ser snön ut när den smälter"? 
Vi diskuterade frågan tillsammans med ett par andra barn om hur snön kan tänkas se ut och vart den tar vägen när den smälter. 
-"Jag tror den försvinner,poff! Som trolleri!"
-"Kanske blir den varm"? 
-"Den rinner nog bort".
-"Ja, upp i rymden igen. Och så blir den ny snö. 
Men den hamnar inte tillbaka hos oss. 
Den kanske ramlar på någon annan plats. Kanske i Afrika". 

Vi bestämde oss för att undersöka saken lite närmare. Vi hämtade in snö som vi la i en burk och kopplade på iPaden/lärplattan som fick "filma" när snön smälte. 

Det hela gick otroligt långsamt. Det var ganska trist att sitta och titta på snön. 
Efter fem minuter gick vi iväg och gjorde andra saker som var roligare. 
När det gått ca två timmar upptäckte vi att snön var borta! 
Kvar var endast vatten! Hur gick det till? 


video

(Obs. Snön i Töreboda är varken blå eller röd. 
Vi har färgat den för att den skulle bli lite "finare".)

08 januari 2015

Ny välkomstskylt


När vi kom tillbaka efter julledigheten var vår nya välkomstskylt på plats. 
Det är en stor vepa (3X2 meter) med våra värdeord på. 



Bygga med snö



Bietbarnen har under ett par veckor pratat mycket om filmen Frost. 
Vi har tittat på Youtubefilmer med låtar från filmen och sjungit och dansat till låtarna. 
Barnen har önskat att få titta på hela filmen så vi hade lite biomys en dag i december. 

Efter att barnen tittat på filmen lekte de att de trollade snö. Vi tillförde då stoppvadd, glitter, vita lådor och snöflingor till mediarummet. 
Vi projicerade även snö på väggen med hjälp av  "webcamtoy.com". 
Barnen använde materialet till att bygga ett snöslott och en Olofsnögubbe. 
De använde ett blått tyg som vatten vid slottet precis som Elsas slott har.