28 februari 2014

Avd. Nyckelpigan - var tog snön vägen?



Vi introducerade målning med duschflaskor för våra tvååringar ute i 
snön för ett par veckor sedan. 
Tyvärr hann vi inte med mer än några tillfällen 
innan snön försvann. 

Vi kände dock att vi ville låta dem fortsätta utforska duschflaskan.  

Duschflaska med färg+tvååringar+inomhus=? Vågar vi pröva, eller blir det färg överallt?

Vi chansar…






…det gick hur bra som helst!

Det blev inte bara ett undersökande av färg utan även av ljud då barnen upptäckte att det lät på olika sätt beroende på hur strålen i flaskan var inställd och beroende på vilket papper de sprutade på.

Ett av barnen utbrast - DET HÄR VAR JÄTTEROLIGT !

VILKEN TUR ATT VI CHANSADE!


27 februari 2014

Avd. Humlan - skuggor





Barnen på Humlan arbetar med dans och rörelse 
på olika sätt.


Nu har vi med hjälp av projektorn låtit barnen göra 
sina egna ”dansmoves” som skuggbilder. 


Dessa kommer de att få arbeta och skapa vidare med i deras projekt. 


Det blir effektfullt att se sin skugga på väggen!





26 februari 2014

Avd. Fjärilen - problemlösning på gården


1,5 år och ute på gården!

En pojke hamnar vid en brunn på gården och börjar undersöka vad som händer där…


Han plockar upp små stenar som sedan släpps ner i springorna i brunnen…


Samtidigt kommer ett lite äldre barn fram och vill vara med och undersöka springorna. 
Hon hittar en annan strategi och tar hjälp av en kanna för att få tag på sand.



Detta uppmärksammar pojken och så fort kannan blir ledig reser han på sig och går och hämtar den.


Hur var det hon gjorde?
Jag provar under brädan…


Det fungerar inte. Pojken hittar en ny strategi och provar över brädan.


Inte heller nu blir det någon sand i kannan. 

Han tar då kannan och går iväg…



Mot grinden och in till sanden.


Helt på egen hand löser han problemet 
med att inte nå sanden. Häftigt!






25 februari 2014

24 februari 2014

Studiebesök 17/2



Måndag 17/2 var det dags för studiebesök igen.  
Denna gången från Sunne. 
Kul tyckte vi!!


 Vi hade givande diskussioner kring bl.a. personalrotation,
 åldersindelning av barngrupper, 
materialval kontra barnålder, 
var man hittar inspiration m.m.





Tack för en givande förmiddag!
Hoppas det var lite som snurrade i huvudet under bilresan hem.

19 februari 2014

Avd. Biet - leksaksmålning


Ett enkelt sätt att gå utanför ramarna och samtidigt plocka in nya verktyg i skapandet 
( i det här fallet när vi målar ) är att ta med barnens leksaker i processen. 
Här har vi tagit in leksaksbilar och dinosaurier som får ersätta penslarna.




Inledningsvis var barnen avvaktande och försiktiga 
och aningens frågande till att använda leksakerna. 
Det krävdes lite uppmuntran, pushande och ett "godkännande" till att det 
var okej att använda leksakerna tillsammans med färgen. 





Efter en lite trevande start tog nyfikenheten och leklusten över och ackompanjerat med glada tillrop och skratt var lek- och skaparprocessen igång.






Självklart så tog processen en annan väg än den tänkta ( pedagogens tanke ) och gick från att utforska leksakernas egenskaper och funktion ihop med färgen till att bli ett lekande med händer, fötter och färg.



Färgen visade sig vara kall mot huden och fötterna blev hala mot pappret när 
man gick över det. 

Man fick gå försiktigt för annars kunde man halka, 
ungefär som på hal is.




Pedagogernas uppgift bestod av att tvätta glada och färgrika fötter och händer!





En trevlig effekt av leksaksbilarnas intåg i processen var hur fina och färgglada de blev med all färg på sig!









Ett stycke avslutad skaparprocess.