28 november 2013

Avd. Nyckelpigan - inblick i fiskprojektet



En inblick i vårt fiskprojekt.


Vi arbetar med tema relationer genom ett projekt kring fiskar. Fiskarna fungerar som ett verktyg för oss att arbeta med vår barngrupps 
relation till varandra och till de olika material de möter. 

Vi vill att fiskarna ska finnas tillgängliga för barnen när de själva vill undersöka och utforska vidare, därför har vi försökt skapa mötesplatser på 
vår avdelning med fiskar som en röd tråd. 

Vi vill att projektet ska genomsyra vår verksamhet under hela dagen och inte enbart under en timma på förmiddagen och vi erbjuder barnen många olika sätt att uttrycka sig, undersöka och upptäcka på. 

Här vill vi delge er några av dessa…..













 Några häftiga kopplingar som våra 2-åriga barn har gjort 
är t.ex de som följer här nedan : 

Vi har en stor gammal blomsterbänk full med trätappar i olika färger 
där barnen kan ösa-hälla, mäta och väga. 
Det finns gröna, röda, blåa, gula och träfärgade. 
Ett barn hämtade vid ett tillfälle en röd och blå trätapp och tog med 
dem bort till staffliet och höll framför en bild på neontetror och sa: – Titta fisk!







När vi hade vårt jättesensoriska akvarium på golvet var det ett av barnen 
som hämtade en bok som handlar om fiskar och 
satte sig vid akvariet och slog upp sidan med en mört på. 
Hon pekar på en fisk i golvakvariet och säger: - Titta, där är en mört!



Ett av våra barn var på besök hos tandläkaren där det finns 
ett stort akvarium. Vi har absolut inte lagt fokus på att ”lära” våra 
barn fakta om fiskar men vi väljer att använda artnamn på 
de fiskar vi har i akvariet istället för att bara säga fiskar. 
När hon kom fram till akvariet utbrast hon till 
sin mamma:  - Titta de har scalarer här! 
Varpå tandsköterskan säger: - Oj kan den lilla vad det är för fiskar.





25 november 2013

Avd. Fjärilen - fläkten




Vi lät våra barn få undersöka fläkten och dess rörelse. 


Vår tanke var att barnen skulle intressera sig för att det blåste ifrån fläkten, 
men de flesta barnen intresserade sig istället för fläktens olika funktioner.








21 november 2013

Avd. Biet - vi undersöker



Att förstora upp naveln med hjälp av 
"äggmikroskopet" och en 
storbildsprojektor var spännande och lite läskigt. 







Med vårt medicinmikroskop kommer vi väldigt nära det vi tittar på. 
En del saker ser inte alls ut som vi tänkt oss.







Ibland upptäcker man att det finns mönster och former i taket. 
Vad är egentligen taket gjort av? 
Hur sitter det fast? Varför är det vitt?









18 november 2013

Avd. Nyckelpigan - av en slump



Idag tog ett barn med sig av vårt stora geomag in i uv-rummet.
Vi blev lika fascinerade allihop... De lyste!


 Vi gick och hämtade de olika färgerna vi har på vårt geomag
 för att se vilka det blev effekt av.
De finns i rött, gult, grönt, orange och lila.
Vilka tror ni lyste?



 Jo, den lila och den röda.
Hur blir det så…?

Vi passade också på att pröva våra reflexvästar.



11 november 2013

Avd. Nyckelpigan - ta vara på varje skrymsle



I en hörna vid vårt tvättrum har vi gjort en ny lärmiljö. Så här såg utrymmet ut innan:




Nu har vi skapat en mötesplats där barnen ges 
möjlighet till många olika sätt att 
undersöka, utforska och upptäcka. 




Vi ville att många språk skulle kunna mötas med 
den röda tråden fiskar och blått. 





Det finns sinnesupplevelser, orsak-verkanmaterial, ljusupplevelser 
och olika slags blått konstruktionsmaterial med olika materialegenskaper.











07 november 2013

Avd. Biet - närmiljö i leken

För ett par veckor sedan bad vi föräldrarna/familjerna i
vår barngrupp att ta bilder på sina hus/bostäder.
Vår idé med bilderna var att fästa dem på
byggklossar så att barnen kan använda
sina egna och kompisarnas hus i leken.
Så här blev resultatet:





Avd. Nyckelpigan - nytt material i UV-rummet




Fyndat på Netto!
Vi har hittat nytt material till vårt uv-rum.
 En plasmakula och en miniprojektor från netto à 49 kronor.

Riktigt häftigt blev det!